Darmowa gra planszowa Brama: Pojedynek

Oddaję głos koledze Devisto:

Cześć
Dziś mam do zaprezentowania i sprezentowania grę planszową. Tak, kompletną, rozbudowaną i darmową grę planszową. Podczas zabawy wcielisz się w potężnego maga, któremu na drodze do zasobów stoi równie potężny przeciwnik. Wykorzystaj swoje zaklęcia by siać zniszczenie, przywoływać potężne stwory i przekształcać pole bitwy tak, by wspierało Twoje plany. Pamiętaj jednak, że przeciwnik nie ma zamiaru się poddać i na pewno coś szykuje.
Darmowe pliki Bramy: Pojedynek znajdziesz na końcu tego wpisu. Gra jest za darmo, nie znajdziesz też nigdzie płatnych dodatków, zawierających przesadzone karty, zdolne samodzielnie wygrać grę. Z czasem będę publikował dodatki, równie darmowe co pakiet startowy, ale to tajemnica.
Co ważne pliki są przyjazne drukarce: nie posiadają pożerających tuszu i tonerów grafik, prawie wszystko jest czarne. Dzisiejszy wpis nie zawiera fabuły, jedynie prezentuje projekt. Miłej gry.

___
Pierwszy pakiet, jaki chcę Ci sprezentować umożliwia zagranie dwójką magów, którzy przewinęli się przez grę paragrafową. Do tego, rzecz jasna, komplet zasad, plansza oraz niezbędne znaczniki. Aby stanąć do boju potrzebujesz:
– wydrukowanej instrukcji (warto mieć ją pod ręką przez kilka pierwszych gier)
– wydrukowanych i wyciętych:
— tabliczek Magów, Sług oraz Przywołańców
— talii Zaklęć oraz Wpływu
— planszy oraz jej zasad specjalnych
— znaczników Bramy i ran
– żetonów, kamyczków lub kostek dla oznaczania Rezonansu oraz Akcji
– garści kostek (choć je także możesz wydrukować i skleić [np. z tego wzoru]) w czterech kolorach albo kilku kości i kartki oraz ołówka czy paru kości oraz garść kamyczków w trzech kolorach
– kostki k6 o ściankach ++/+/+/0/0/- (możesz ją wydrukować i skleić albo wykorzystać zwykłą k6 i ustalić, że wynik 6 oznacza ++, 5 to + i tak dalej)
– kilku figurek w skali 28mm (wykorzystywanej w modelach takich firm jak Reaper Miniatures czy Games Workshop) albo garść znaczników dla jednostek
Mechanika i zasady nie są specjalnie zaskakujące i nie powinny sprawić problemów nawet osobie rzadko sięgającej po gry planszowe czy karciane. Mimo dość intuicyjnych zasad Brama korzysta ze wspaniałości gier karcianych, umożliwiając graczowi stworzenie własnej talii z dostępnych kart. Jeżeli kiedyś korciło Cię, by sprawdzić jak M:tG czy WoW: tCG działają na polu bitwy, to właśnie dostajesz taką możliwość. Oczywiście jest kilka ciekawostek systemowych, takich jak wzmacnianie podwładnych czy efekty Bram, wywoływane podczas zbierania many. Jednak o tym dowiesz się dopiero czytając instrukcję.
Z czasem projekt będzie się rozwijał, a to oznacza dodatkowe mechanizmy czy poprawienie jakiejś karty. Wszystko będzie publikowane na blogu i udostępniane na tych samych zasadach. Teraz jednak chciałbym opowiedzieć nieco o samej mechanice.
KatarzynaTabliczki Magów są większe od tabliczek pozostałych jednostek. Jak widzisz imię Maga jest wytłuszczone, a tuż pod nim znajduje się lista ścieżek magii które opanował. To właśnie te ścieżki określają jakie zaklęcia możesz włożyć do swojej talii. Co oznacza, że z czasem możesz zechcieć wymienić parę zaklęć z talii podstawowej tak, by nowe możliwości odpowiadały Twoim preferencjom i taktyce.
Poniżej ścieżek znajduje się lista statystyk modelu. Ofensywa (Ofe), Defensywa (Def) i Siła biorą bezpośredni udział podczas walki niemagicznej. Czyli gdy, na przykład, naślesz wściekłe smoczydło na wrogiego Maga. Akcje określają jak wiele różnych działań może podjąć Mag podczas jednej rundy (przy czym Magowie na przemian wykonują po jednej Akcji). Wytrzymałość (Wyt) oznacza ilość ran, jakie należy zadać aby wyłączyć dany model z gry. Ruch ogranicza ilość pól, o jakie w jednej Akcji może przesunąć się model, zaś Rezonans ogranicza ilość znaczników Rezonansu, które osłabiają wpływ wrogich zaklęć.
Największą część tabliczki Maga zajmują jego cechy specjalne. To właśnie one najmocniej odzwierciedlają charakter danego Maga, pozwalając na wywołanie unikatowych efektów.
W tym przykładzie Katarzyna posiada przeciętne statystyki, dostęp do trzech różnych ścieżek magii (z czego jedna dostępna jest tylko dla krasnoludów z imperium Króla Gór) oraz pięć cech specjalnych, pośród których kryje się Konstrukt Katarzyny. Jest to model, którego żaden inny Mag nie będzie mógł przywołać. I choć na początku nie jest przerażający, to im dłuższa gra, tym potężniejszym może stać się zagrożeniem.
PrzywołaniaWiele kart zaklęć posiada kilka progów, które można aktywować jedną kartą. Wystarczy wykorzystać odpowiednią pulę many. W grze istnieją trzy jej rodzaje, różnie zdobywane i wykorzystywane do różnych efektów, zwane maną Żywych (oznaczana jest ona na kartach jako Z), maną Smoków (oznaczana jako S) albo maną Bogów (oznaczana jako B).
Na przykład rzucając zaklęcie „Bogactwo ziemi” Mag może wykorzystać tylko manę Bogów, ale przy zaklęciu „Gliniany golem” może użyć mieszanki dowolnych jej rodzajów. Gdy zaś wykorzysta co najmniej 1 punkt many Żywych, to przywoła Glinianego golema.
ZaklęciaNiektóre zaklęcia wywołują natychmiastowy efekt, który jest rozpatrywany, po czym karta trafia na cmentarzysko, czyli stos kart zużytych danego gracza. Na przykład przywołują jednostki albo miotają pioruny. Inne sprowadzają magiczny ekwipunek, wzmacniają lub osłabiają modele.
Możliwości jest sporo, a do tego przeciwnik wcale nie musi stać bezczynnie i obserwować jak Twoje zaklęcia coraz bardziej mu przeszkadzają. Zamiast przyjmować rany od magicznego pocisku może przeciwstawić mu swój, licząc że pochłonie dość ran (niemalże Dragon Ball, co nie?). A może po prostu wzniesie ścianę z kamieni na drodze Twojego zaklęcia? Niekiedy może nawet przywołać jednostkę, która poświęci się dla jego dobrobytu.
Nieśmiertelna MagiaPodczas gry wykorzystywane są także niewielkie talie Wpływu Bramy. Opisują one magiczną pogodę, która będzie modyfikować niektóre zasady, możliwości czy atrybuty podczas danej rundy. Część z nich jest pozytywna, część z nich jest negatywna, jednak wszyscy Magowie są w stanie przewidzieć nadchodzący klimat, dzięki czemu karta na następną rundę zawsze jest jawna, co pozwala się przygotować.
Skoro są to talie, to je także można modyfikować. Tym razem jednak wybór Maga nie wpływa na dostępne karty.
Stalowy golemJednostki dodatkowe, czyli Słudzy i Przywołańce korzystają z identycznych statystyk co Magowie. Różnią się jednak od nich rozmiarem swoich tabliczek oraz akapitem Działanie. Określa on w jaki sposób dany model zachowa się podczas gry. Niektóre z nich nie przejmują się zbytnio lojalnością i atakują najbliższą istotę, inne atakują najbliższego wroga czy w ogóle pozwalają Magowi na wydawanie rozkazów. Podtrzymanie (Podtrz) określa jak wiele many potrzebuje dana jednostka, by utrzymać się na polu bitwy.
Nie ma potrzeby dalej opisywać tego projektu, wszystko co musisz wiedzieć aby zagrać znajdziesz w instrukcji. Wszystkie pliki, które możesz ściągnąć, są w formacie PDF albo PNG. Do drukowania warto wykorzystać gruby papier techniczny, albo zaopatrzyć się w koszulki na karty (standardowy rozmiar do gier TCG, na przykład takie).
Ogród posągówPierwsza plansza to „Ogród posągów”. Po wydrukowaniu musisz przyciąć krawędzie kartek i skleić je zgodnie z numeracją (A, B i C to wiersze, 1, 2 i 3 to kolumny). Jest to najbardziej kolorowy fragment projektu, więc potrzebujesz pewnego zapasu tuszu. Jednak nie ma co się przerażać, wciąż nie jest to pełen obraz a tylko siatka z zaznaczonymi polami specjalnymi.
Jeśli masz dostęp do figurek w odpowiedniej skali, to warto je umieścić na polach posągów. Bardzo ułatwia to zrozumienie sytuacji, ale nie jest niezbędne.
Brama do pobrania:
Paczkę .RAR znajdziesz na Chomikuj.pl
Pojedyncze pliki:
Instrukcja
Tabliczki Katarzyny i Xy’Kara
Sługa Katarzyny (dwustronna tabliczka)
Tabliczki Przywołańców + karta z opisem Sieci Mocy
Xy’Kar:
talia zaklęć
talia Wpływu
Katarzyna
talia zaklęć
talia Wpływu
Znaczniki Bram oraz ran
Plansza (fragmenty 1A, 2A, 3A, 1B, 2B, 3B, 1C, 2C, 3C) oraz jej zasady
Jako jedyny autor zezwalam na wydruk plików z tego wpisu każdej osobie, która ma ochotę zagrać w Bramę.
Jeżeli chcesz nawiązać współpracę, czy to jako autor grafik, pomysłodawca nowych elementów gry czy też w jakikolwiek inny sposób, skontaktuj się ze mną za pomocą tego bloga lub mailowo na adres devistofeles@o2.pl .
Pozdrawiam,
Devisto.
P.S.
Sporo czasu Brama spędziła dojrzewając na forum Manufaktury Gier Fabularnych, gdzie zapraszamy autorów, krytyków i, przede wszystkim, zainteresowanych tym, jak tworzone są nowe dzieła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz